Skip to content

Herontwikkelen / transformatie winkelvastgoed

Waarom Retail Prospect?

Een nieuw perspectief voor winkelgebieden

De Nederlandse binnensteden staan aan de vooravond van een ingrijpende verbouwingsoperatie. Het besef dat de bomen in de Nederlandse binnensteden niet tot in de hemel groeien is met horten en stoten gekomen. De ontwikkeling van winkelpanden en –gebieden was lang een lucratieve business voor projectontwikkelaars en beleggers. De grenzen werden dan ook steeds meer opgezocht. Zijstraten werden ingevuld met standaard winkelpassages die in het ergste geval van niets naar niets liepen en donker en nauw waren. Voorbeelden te over in grote en middelgrote steden.

Leegstand en functieverlies van het centrumgebied

Rond 2010 begon langzaam het besef te ontstaan dat leegstand en functieverlies van het centrumgebied onomkeerbaar was. Online winkelen en daardoor ander winkelgedrag is uitgangspunt geworden. Dit besef leidde uiteindelijk tot het maken van beleid en plannen om de centrumgebieden weer “futureproof” te maken

Wij hebben voor meerdere gemeenten het perspectief geschetst voor een winkelgebied dat onder druk staat. Dit perspectief wordt ook de basis voor de verdere planvorming binnen de gemeente. Gezien de veelheid aan belangen en aandachtsgebieden is het ontwikkelen van een centrumvisie een kwestie van goed luisteren, belangen op één lijn brengen en vervolgens doorpakken.

Belangrijk is om ook te leren van ervaringen elders, de zogenaamde “best practises”. Immers, alle Nederlandse steden hebben er in meer of mindere mate mee te maken. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Wij kunnen deze leermomenten inbrengen tijdens het traject van transformatie.

  • Korte lijnen, concrete resultaten
  • Flexibel richting opdrachtgever
  • Praktijkgericht met een wetenschappelijke basis